Τετάρτη 5 Ιανουαρίου 2011

ΟΝΟ-ΗΣΙΕΣ

Το νέο έτος έφθασε εμπρός με ορμή και θάρρος για να σκίσουμε την γάτα από την αρχή .
Όχι χαλαρότητα, όχι εφησυχασμός.
Κάτω το 2010 ζήτω το 2011.
Και μπήκαμε σε έτος εκλογών από το έτος εκλογών που φύγαμε και μετά θα έρθει άλλο έτος εκλογών. Και ούτω καθεξής.
Εθνικές εκλογές τον Απρίλιο πριν από το Πεσσάχ και εκλογές στο επιμελητήριο εκεί κοντά. Όμως στις 16 Ιανουαρίου έχουν εκλογές οι Αινείτες μαζί με την Γενική τους Συνέλευση.
Την ίδια ημέρα η Ε.ΠΟ.Φ.Ε. κόβει την παραδοσιακή βασιλόπιττα στον σύλλογο της Οινόης Ορεστιάδος ‘το κρασοχώρι’.
Στις 11.00 να είναι όλοι οι εκπρόσωποι των φορέων εκεί.
Να ενημερώνεστε επι των πολιτιστικών καθημερινά στην ιστοσελίδα της ΕΠΟΦΕ.
Το Σάββατο 28 Ιανουαρίου οι Σαρακατσάνοι του Έβρου χορεύουν στην Νεράιδα.
Καλά το τι πείνα θα πέσει δεν λέγεται.
Όχι από ανάγκη αλλά από το μυαλό μας.
Κάτι σαν το κατοχικό σύνδρομο.
Και πήραμε μια γεύση την παραμονή της Πρωτοχρονιάς.
Ανακοίνωση. Την Δευτέρα 17 Ιανουαρίου του Αγίου Αντωνίου, στις 18.00 (έξι το απόγευμα) στην αίθουσα του Συλλόγου Κυριών και Δίδων  αρχίζουν τα μαθήματα του Λαικού Πανεπιστημίου που διοργανώνουν η Ε.ΠΟ.Φ.Ε. σε συνεργασία με την Ένωση φοιτητών και αποφοίτων του Ελληνικού πολιτισμού του Ε.Α.Π. ‘Εκαταίος’.
Ο πρώτος κύκλος του έτους , αφορά την εισαγωγή στον Ελληνικό πολιτισμό.
Όσοι ενδιαφέρονται να δηλώσουν συμμετοχή στο 6979981354.
Τα μαθήματα είναι δωρεάν.
Καλά χαμός έγινε στις 31/12. Δείξαμε ως Θράκες ότι δεν μας σκιάζει φοβέρα καμιά.
Πολύ περισσότερες  ψησταριές σόλη την Αλεξανδρούπολη. Τόνοι κρεάτων και οίνου καταναλώθηκαν από τους πολίτες και τους φιλοξενούμενους.
Σε πολλές παρέες μάλιστα στήθηκε και γλέντι με ζωντανή μουσική και χορό.
Ενώ την παραμονή Χριστουγέννων τα χριστιανόπουλα που έλεγαν τα κάλαντα ήταν πολλά , την παραμονή της Πρωτοχρονιάς έψαχνες να βρείς παιδάκια να σου τα ψάλουν ορθά.
Δεν ξέρω τι φταίει αλλά οι γονείς ας το προσέξουν για του χρόνου.
Ίσως να μην μάζεψαν ικανοποιητικά χρήματα και να είπαν ότι δεν αξίζει τον κόπο να φάνε τα παπούτσια τους για λίγα ευρώ.  Πρέπει να μεριμνήσουν οι γονείς για να  διορθώσουν την λάθος αντίληψη στα παιδιά τους.
Μέγα λάθος να ‘διωχθεί’ από  το μουσείο φυσικής ιστορίας του Μαίστρου η Στέλλα.
Είχε κάνει το μουσείο δεύτερο σπίτι της.
Δεν δούλευε εκεί. Ζούσε.
Ζούσε για το μουσείο. Τέτοια άτομα δεν τα απομακρίνουμε ακόμα και να έχουμε  προσωπικές διαφορές.
Δεν το ήξερα ότι οι καλοί χριστιανοί πρέπει να κάνουν περιτομή. Για λόγους καθαριότητας και υγιεινής. Μέχρι προχθές ήξερα για Εβραίους και μουσουλμάνους.
Από του Αγίου Βασιλείου έμαθα και για την καλή περιτομή από κληρικό.
Και δεν κατάλαβα, πρέπει να πάμε να …τον κόψουμε;
Για να ξεκαθαρίσει την θέση του η εκκλησιαστική αρχή γιατί δημιουργεί παρεξηγήσεις και   σύγχυση.
Είμαστε Χριστιανοί Ορθόδοξοι ή Εβραίοι ή Μουσουλμάνοι;
Εμπρός της γης οι κολασμένοι κάντε περιτομή, καημένοι για να …σώσετε την ψυχή σας .
Σουνέτ. Νιέτ.

Ξαναχτύπησε ο πάππους Ντιάφλης με θέμα τον φράχτη που θα στήσουν στα σύνορα, σε άπταιστη Σουφλιώτικη διάλεκτο. Σας το προσφέρω.

Στέκατι-Στέκατι! Κινούργιους χρόνους μας ήρθι! Θεύγ’ του καταχείμουνου. Νηρουπάπαλις κήνσαν να λιώνουν, κι απέδου κι μέτα δεν θα σκιάζουμιστι να βγούμι όξου για να μην σούκλαντίσουμι.

Ούλ’ πλασ’ απίκασει απ’ έρθητει ση λίγ’ μήνης άνοιξ’. Απου τ’ χαρά τσ’ θα κνήσουν να ανθούν κι μυδαλιές κι να βγάνουν β’ντάνια. Θα κνήσουν να τραειδούν κι καρακάκσις, κι θάματ’ θα νάρθουν αρχήτηρα κι λιλιακαίοι, κι ούλου του μπαλκάν’ θα πρασ’νίσ’.  Ούλ’ πλασ’ αγκλάτσι απ’ όρθητι νέους χρόνους κι θα μας φερ’ τα δώρα τ’. Κι Καμπιώτ’ κι Καρκατσλιώτ’ μαζί με τς μουλντουβαναίοι που ν’ Τσιούκα κι τς Μπουγάδις, αλλά κι ούλ’ γιαλ’ Σουφλιώτ’ ούλ καρτηρούν να διούν να να’ ρθητί καμιά άσπηρ’ μέρα για του Σουφλί μας του τρανό. Αλλά κι να μη γεν’ καν τίπουτα, πάλι θα γλέπουμι κι που καμιάν άσπηρ’ μέρα, άμα καρτιρούμι πότι θα καμ’ κάνα σαβ’ρ’γκ’ν.

Αμα δωσ’ τρόϊκα ν’ τρίτ’ τ’ δως, κείναν απού’ νει κόμα  μπαμπάτσ’κια απού τς άλλις, θα φερ’ παράδις κυβέρνησ’ για να βουλώσουμι τς τρύπις απού άν’ξαν νηρουπάπαλις στα σουκάκια, κι θα κάμουμι κι τουν βιουλουγικό τουν καθαρισμό 
για να μπουρούν’ Σουφλιουταραίοι να κάθουντι του καλοκαίρ’ μέσα στου μιηντάν’ κι να μη μπαϊλντούν απ’ τουν ζάπαρου. Κι άμα δεν στείλουν καν’ τίπτα κι φαληρήσ’ του κράτους, θα ξλώσουμι απ’ τα σουκάκια κι τς δρομ’ κόμα κι του κατράν’ απ’ απόμνει, κι θα παένουμι μη τα γκατζιόλια.
Θα σας φανηρώσου άμα κι ένα μυστ’κό απ’ τ’ άκσα στουν καφηνέ ηκεί π’ αφιγκρόμαν.  Τούταν τ’ χρόνια θα να’ χουμι λεν στου Σουφλί μας κι έναν τρανό μπιλιά, κι κόμα κι τα κουπάϊα θα ουργιώντι,  κι τα γκατζιόλια θα κνήσουν να κλουτσούν για τα πίσου. Αντά του μάθουν τούτου του κακό απ’ μας έρθητι, Σουφλιουταραίοι θα καπτήσουν τα γκατζιόλια κι θα βγουν όξου στουν περιφηριακόν του δρόμου κι θα τουν κλείσουν απου τ’ μια τ’ μηρά μέχρι τν άλλαν.  Το’ χουν λέει ισλιάχ’ να κάμουν ένα ντβαρ’ καταεί στ’ μάρτσα, ψλο θαν τς φλαμουρές απ’ οχ’ αντίκρα απ’ τα Πηγαδούλια, κι θα τσακών’ απ’ τουν Γκιαούρατα μερ’ κι τς Γκαγκαβουζαίοι ψλα στν Ουριστιάδα. Τούτου του ντβαρ’ θάματ’ θα του κάμουν για να μην πηρνούν λαθρουμητανάστ’ απού αντίκρα απ’ τ’ Μάρτσα, κι παένουν καταή στν Αθήνα κι γένιτι ρόσπουτους. Αλλά θάματ’ θα γεν’ κι κατ’ άλλου κι θα μας πάρουν μπιλιάδις απ’ τα μπατζιάκια. Δεν θα μπουρούν να πηράσουν ζιαπκαίοι απ’ του πουτάμ’ για να να’ ρθουντι  στουν κάμπου κι μέσα στου παζάρ’, κι θα γιουμώσ’ ούλ’ πλάσ’ μι κνούπια κι θα μας τσιουμπούν τς μαγλίνις μερ’ φουλτακιάσουν.  Απ’ του τσίουμπ’μα θα φουλτακιάσουν κόμα κι τα μπούτια μας κι θα γένουν καμπάδ’κα θαν άψ’του σουμούν’.
Φέτου Δημαρχία δεν έκαμι κι κείνου του αντέτ’ που φκιάνουν κάθη χρόνου, του γλεντ’ τν παραμουνή τς Προυτοχρουνιάς, ούτι έφιρι λουκανίκις κι μπιρζόλις για να ψήσουν κι να φάει κόσμος, αλλά τ’ χρον τέτοιου κηρό θα κνήσουν να του ξαναφκιάνουν τούτου του γλεντ’ κι θα γένιτι τρανό καλαμπαλ’κ. Κατ’ νουματαίοι είπαν μάξους οτ’ Δημαρχία φέτου δεν έψ’ση κάντιπτα γιατί χρουστάει στς ηπαγκιλματίης κι δεν εχ’ παράδις για να τς πληρώσ’ τα χρηουστούμηνα τς. Άμα ούλα τούτα τα χαμένα απ’ λεν κόσμους είναι μιζαβιρλ’κια. Του γλεντ’ δεν το’ καμαν για να μην φαν Σουφλιουταραίοι μπιντιαβά, κι να παν ν’ αφήσουν τς παράδις τς όξου στα μαγαζιά κι να ν’ άχουν ηπαγγηλματίεις κιάρ’ κι ζαγκουντίνα.
Εύχουμι τούτους χρόνους να ν’ αρθ μη του καλό κι να μην είνι αχαμνός θαν του προυηγούμηνο απ’ μας τήτιουσει. Κι μουλντουβαναίοι, κι τα γκζάνια, και παππαίοι κι μπάμπις, κι τρανοί κι μούτσ’κ, κι ούλους κόσμους, ούλ’ να ν’ άχουμι υγεία κι ηυτηχία κι να μας τρέχουν παράδις απ’ τα πατζιάκια. Για τς νέοι εύχουμι να βρουν τούταν τ’ χρουνιά κόμα καλά κουρτσούδια. Απ’ τούταν τν ηυχή άμα δεν πρεπ’ να μπηρδιυτούν κι παππαίοι γιατί άμα βρουν κι αυτοί κάνα κουρτσούδ’ στου τέλους θα απουμήνουν στουν καφηνέ κι θα αχλαντίζουν!

Σπουλάτ’!  Πάππους Ντιάφλης που τ’ Καμπιά κι Καλή Προυτουχρουνιά!
Όσοι έχετε απορίες για λέξεις και φράσεις αγοράστε το Σουφλιώτικο Λεξικό του Νέου Κύκλου Σουφλιωτών από το γνωστό βιβλιοπωλείο.
Καλά έχουμε κρίση; Και σε ποιο τομέα;
Γιατί στα κέντρα διασκέδασης δεν έβρισκες ούτε σκαμπό τις ημέρες των εορτών.
Άντε καλή επιφώτιση και καλά μυαλά.
Την Βασιλόπιττά του κόβει ο Καλλιτεχνικός Όμιλος Αλεξανδρούπολης στο Ανθίμειο την Κυριακή 9/1/2011 και ώρα 11.00